Veilig Kopen en Verkopen

Via persberichten en TV-programma's bereiken ons berichten over onveilig kopen en verkopen.

Ondanks onze eigen strenge controles op de zoekertjes bestaat toch de mogelijkheid dat malafide personen door de mazen van het net glippen. Graag willen wij langs deze weg onze Koopjeskrant gebruikers preventief volgende tips meegeven voor veilig handelen.

Gebruik je gezond verstand

  • Een gezond wantrouwen ten opzichte van een koper of verkoper kan nooit kwaad. Je kent de (ver)koper meestal niet en beschikt vaak enkel over een e-mailadres of telefoonnummer.
  • Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de (ver)koper (vast telefoonnummer, adres, naam, ...).
  • Stort niet eerst zelf geld,vooraleer de koper jou geld stort!
  • Als je vreemde dingen tegenkomt die je wantrouwen opwekken, haak dan gewoon af.
  • Doe niet mee aan dingen die vreemd bij je overkomen.

Wees alert, sommige dingen moeten een belletje moeten doen rinkelen

  • Kopers die zonder begeleiding een proefrit willen maken met je wagen of moto.
  • Het aanbieden van vaak dure producten voor erg lage prijzen.

    Zoals mobiele telefoons, smartphone's, TV's, laptops enz. Als een verkoper verschillende van zulke producten aanbiedt, moet je extra voorzichtig zijn.
  • Vreemde dingen bij het afronden van de betaling.
  • Voorstellen die haast te mooi zijn voor woorden, bv. een hogere prijs bieden dan jij zelf vraagt.
  • Het laten opsturen van producten naar het buitenland (vaak Afrikaanse landen).
  • De transactie laten verlopen via een derde partij.
  • Je doen geloven dat een betaling reeds onderweg is.
  • Teveel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
  • Oplichters zijn heel vaak zeer gehaast. Neem de nodige tijd en ga niet impulsief te werk.
  • Geef nooit je kredietkaartnummer.
  • Controleer desnoods de contactgegevens (telefoonnummer, adres, e-mail, ... ).

Let op bij de betaling

Ben je tot een deal gekomen met de (ver)koper, dan moeten er goede afspraken gemaakt worden over de betaling.

Contante betaling

  • Spreek liefst op het thuisadres van de verkoper af. Indien dit niet lukt, spreek dan nooit af op een afgelegen plaats en ga nooit van locatie naar locatie.
  • Rond de betaling af met één en dezelfde persoon.
  • Als de betaling een groot bedrag betreft, neem dan niet het gehele bedrag mee, maar ga wanneer je over wil gaan tot de aankoop (alleen) naar een bankautomaat om de rest van het geld af te halen.

Via overschrijving

  • Betaling via overschrijving is in principe een veilig betaalmiddel. Wacht echter steeds met de levering tot het geld effectief op je rekening staat.
  • Probeer voorschotten te vermijden en maak daar alleen gebruik van wanneer je absoluut zeker bent van de identiteit van je tegenspeler.
  • Let op wanneer je het voorstel krijgt om een betaling af te ronden (zeker vanuit het buitenland) met "Western Union", "Bidpay" of "Moneygram". Dit zijn banken waar je anoniem geld van de rekening kan halen.

    Ons advies is om nooit betalingen via deze banken te aanvaarden, je geld en de nieuwe eigenaar zijn niet meer te traceren mocht er iets mis gaan.
  • Je wacht best altijd af tot de betaling daadwerkelijk bijgeschreven is op je bankrekening.
    Stel jezelf niet gerust met de mededeling dat de overschrijving "gebeurd is" en/of dat het betalingsbewijs onderweg is! Het doorsturen van een bewijs dat de betaling onderweg is.
  • Gaat het over een groot bedrag? Contacteer dan even je bank om te controleren of deze betaling volledig in orde is, en niet meer kan ingetrokken worden.

Via PayPal

  • Als consument kan u - online - veilig via PayPal betalen.

    Sommige kopers (vooral uit het buitenland) vragen echter om eerst een bedrag te storten (op hun rekening), alvorens zij kunnen storten. Uiteraard is dit niet correct en mag u dat nooit doen. Wanneer u verkoopt, hoeft u uiteraard nooit zelf geld te storten! Meer informatie over PayPal vindt u hier.

Betaling onder rembours

  • Bij het postkantoor kunnen betalingen onder rembours verzonden worden. De koper ontvangt het product dan per post thuis en moet de kosten van het gekochte product aan de postbode voldoen. Als koper brengt dit risico's met zich mee, er kan in de zending altijd iets anders zitten dan wat je hebt gekocht. Vraag ALTIJD de legitimatie van de postbode, of haal je pakket af in het postkantoor!

Betaling met cheque

  • Het betalen door middel van een cheques brengt risico's met zich mee en is af te raden.
  • Betaling van grote bedragen met een gewaarborgde bankcheque vormt uiteraard geen probleem.

Antwoord nooit op e-mails waarin men je login en paswoord vraagt

  • Antwoord nooit op een e-mail, zogezegd van Koopjeskrant, waarin men je vraagt wegens een of andere reden om je toegangsgegevens te versturen. Ook niet wanneer men in de mail een link vermeld en waarna je op de website eerst login en paswoord dient in te geven.

    Het doel van de verzender is om je login en paswoord te verkrijgen door een valse reden op te geven.
  • Met jouw login en paswoord gaan ze dan in jouw account valse advertenties plaatsen. Deze valse advertenties lokken onschuldige potentiële klanten, waarop de oplichters kunnen inspelen en ze de klant een overschrijving naar hun rekening vragen via Western Union.

    Doordat ze met je account en gegevens werken (vaak met gegevens van een professionele autohandelaar), verhoogt dit hun geloofwaardigheid.

    Deze geldverrichtingen met oplichters op het internet heet "phishing".

Eis altijd je CAR-PASS bij de aankoop van een occasiewagen

  • Koop je een tweedehands auto of lichte bestelwagen? Dan is de verkoper wettelijk verplicht jou een CAR-PASS te overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professional.
  • De CAR-PASS toont de kilometerstand op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan 2 maanden. Kreeg je geen CAR-PASS? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen. Twijfel je toch over de echtheid van het document of de informatie? Klik dan hier en geef het identificatienummer van de CAR-PASS in, samen met de laatste datum en stand op het document. Je krijgt meteen op het scherm de bevestiging of alles klopt.
  • Meer info over de CAR-PASS vind je hier.

Extra tips bij de aankoop van een occasiewagen

Ter bescherming van kopers van tweedehandswagens legt de wet een aantal verplichtingen op aan de verkopers.

Aflevering geldig keuringsattest

Het betreft hier een basiskeuring m.b.t. de veiligheidsaspecten van de wagen en een milieukeuring.

Aflevering geldig tweedehandsrapport of verslag van grondige keuring

Het tweedehandsrapport is een aanvulling op de basiskeuring en staat los van de geldigheid van de basiskeuring. Het informeert de kandidaat-koper over zo'n 80 kwaliteitspunten van de wagen.

Aflevering CAR-PASS (verplicht bij elke verkoop aan een particulier)

Een officieel document - beveiligd tegen namaak - met de kilometerstanden van het voertuig. Deze informatie wordt automatisch aangeleverd door betrouwbare bronnen (vaklui en de centra voor technische keuring.) Het doel van deze pas is het eventuele gesjoemel met kilometerstanden te kunnen controleren. Wanneer een koper geen CAR-PASS heeft verkregen, mag hij volgens de wet eisen dat de verkoop geannuleerd wordt.

Zowel het keuringsattest, het tweedehandsrapport en de CAR-PASS kunnen bekomen worden bij een officieel station voor technische keuring en zijn 2 maanden geldig.

Meer info op www.goca.be en www.carpass.be.

Bovendien dient de verkoper ook nog deze documenten aan de koper te kunnen bezorgen

  • de originele verkoopfactuur
  • het inschrijvingsbewijs
  • het roze formulier (aanvraag tot inschrijving van een voertuig)
  • het gelijkvormigheidsattest van het voertuig
  • specifieke keuringattesten (bv. het attest voor de LPG-installatie)
  • weging (ingeval van lichte vrachtauto's of kampeerauto's)

Handig voor de koper zijn uiteraard ook:

  • het onderhoudsboekje
  • het instructieboekje

Download gratis de brochure "Enkele tips bij de aankoop van een betrouwbare 2de handswagen - Stop autozwendel"

Een realisatie van het Vast Secretariaat voor het Preventiebeleid, Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid, Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, in samenwerking met de partners van het Nationaal Overlegplatform van Autocriminaliteit

veoccan

Enkele voorbeelden van oplichting

Valse verkoper

Om je te overtuigen, gaat de afzetter allerlei fictieve zaken vertellen zoals: "het voertuig behoort tot een dokter die gescheiden is, in Engeland woont, en die werkt voor Artsen Zonder Grenzen. De wagen zal je bezorgd worden via een internationaal transportbedrijf, die je voorschot terugstort indien het voertuig je niet bevalt." Dit is een volledig valse advertentie.

Valse koper

Werkwijze die het meest voorkomt:

  1. Ze storten je geld of sturen je een cheque, zonder dat ze de wagen hebben gezien. Dit is natuurlijk niet logisch. Het bedrag dat je krijgt is hoger dan de gevraagde prijs. Meest gebruikte smoes: de cheque was bestemd voor een wagen van hetzelfde type, maar is voor hun neus voorbijgegaan.
  2. Zonder dat je bankier weet of het een geldige cheque is (de banken kunnen pas na ongeveer 10 dagen de zekerheid hebben of de cheque geldig is of niet), wordt het geld op je rekening gestort.
  3. Je vertrouwt de koper en stort hem het bedrag terug dat hij te veel had betaald via de gevraagde betalingswijze van de koper: Western Union of iets anders waar de buitenlandse koper een valse identiteitskaart of rijbewijs voorlegt.
  4. 10 dagen later haalt de bank het totale bedrag af van je rekening, want de cheque was namelijk vals.
  5. Resultaat: je hebt 500 tot 2.000 € verloren en de koper blijft onvindbaar.

Hoe een oplichter herkennen?

  • Oplichters bieden artikelen vaak voor een erg lage prijs aan (te mooi om waar te zijn).
  • Oplichters maken graag gebruik van Western Union, BidPay of MoneyGram. Ons advies: gebruik nooit Western Union, BidPay of MoneyGram.
  • Oplichters reageren vaak op zoekertjes en doen hierbij een voorstel dat haast te mooi voor woorden is. (bieden bijvoorbeeld een hogere prijs dan waarvoor jij het artikel te koop aanbiedt).
  • Oplichters opereren dikwijls vanuit het buitenland; Nigeria of een ander Afrikaans land.
  • Oplichters proberen je te doen geloven dat een betaling al onderweg is, door het sturen van een bewijs van betaling per e-mail.
  • Dure goederen voor een erg lage prijs zoals mobiele telefoons, smartphone's plasma TV's, laptops (meestal verschillende items per zoekertje).
  • Het aankopen vanuit het buitenland van auto's die dan moeten verscheept worden.
  • Het laten opsturen van producten naar het buitenland (vaak Afrikaanse landen).
  • De transactie laten verlopen via een derde partij.
  • Je doen geloven dat een betaling reeds onderweg is.
  • Teveel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
  • Oplichters zijn heel vaak zeer gehaast. Neem de nodige tijd en ga niet impulsief te werk.

Een verdachte advertentie gezien?

Heb je het gevoel dat je ondanks al onze tips toch opgelicht bent? Laat het ons dan zeker weten via info@koopjeskrant.be .

Wij kunnen er dan voor zorgen dat anderen gewaarschuwd worden. Ook kunnen we je adviseren over de te volgen stappen bij oplichting.

Slachtoffer van oplichting?

In geval van oplichting adviseren wij je om direct:

  1. Aangifte te doen bij de politie.

    Verstrek zoveel mogelijk details aan de politie. Bewaar dus alle relevante informatie met betrekking tot de (ver)koop, zoals betalingsbewijzen, correspondentie met de verkoper en een kopie van de advertentie (inclusief foto's). De politie kan vervolgens een schriftelijk verzoek indienen bij de betrokken partijen voor het opvragen van gebruikers- en/of zoekertjesgegevens, die wij, indien voorhanden onmiddellijk zullen verstrekken.
  2. en/of klacht in te dienen via eCops https://www.ecops.be/ (het Belgisch overheidsmeldpunt voor internetmisbruik)!
  3. Stuur ons een mail via info@koopjeskrant.be , wij verwijderen dan onmiddellijk het desbetreffende zoekertje en eventueel alle andere zoekertjes van deze oplichter.
Nieuwsbrief

Ontvang de Koopjeskrant nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nieuwigheden van Koopjeskrant.be.