Veilig (ver)kopen

Je hebt uiteraard de keuze om iets op afstand te (ver)kopen en dus online te betalen OF om af te spreken en contant te betalen. Tip bij contante betaling: in alle eurobiljetten zijn echtheidskenmerken verwerkt waardoor je makkelijk echt van vals kan onderscheiden.

Let op voor kopers die met een buitenlandse cheque willen betalen, deze kunnen vals of ongedekt zijn. Vermijd Western Union en Money Gram. 

Verzend ook zeker geen artikelen naar het buitenland vooraleer je het geld ontvangen hebt. 

Tip: kies voor het versturen via een aangetekende zending, dan krijg je een verzendbewijs. 

Wil je verkopen met verkopersbescherming? 

Dan dien je via ‘Mijn gegevens’ enkele zaken in orde te brengen. 

Onderaan bij ‘Mijn gegevens’ klik je op de knop ‘Stel nu in’. 

Je wordt naar een scherm van Stripe geleid. 

Doorloop de verschillende stappen om je Stripe-account aan te maken. 

Voorbeeldsituatie verkoper

Je verkoopt een fiets voor €100 en maakt gebruik van de kopersbescherming.

Dan komt het totaal van jouw vraagprijs + het surplus van de kopersbescherming als vraagprijs bij het zoekertje te staan. 

Wanneer het surplus bijvoorbeeld €5 bedraagt, is de vraagprijs van jouw zoekertje nu €105. 

Je ontvangt jouw €100 wanneer de verkoop succesvol afgerond wordt. 

Voorbeeldsituatie koper

Je koopt de fiets voor €105 en hoeft de schermen van Stripe niet te doorlopen. Je komt op een betaalscherm en je kan hier betalen via Stripe (bijvoorbeeld met je credit kaart). 

Hierna krijg je de volgende melding: 

“De verkoper krijgt 14 dagen de tijd om het object in de omschreven staat aan jou te bezorgen. Lukt dit niet, of kom je niet tot een overeenstemming met de verkoper? Dan heb je altijd de mogelijkheid om binnen 14 dagen onze hulp in te schakelen. Dit kan via het chatvenster met de verkoper. Indien de verkoper niet aan zijn verplichtingen kan of wil voldoen, kunnen wij voor jou de verkoop terugdraaien en krijg je je aankoopbedrag bijna volledig terug.” 

De verkoper krijgt de gegevens van de koper door en er wordt een chat gestart waarin je de verkoop verder kan regelen. 

Na 14 dagen wordt de verkoop als ‘geslaagd’ gezien en wordt het bedrag (hier de € 100) overgemaakt naar de verkoper. 

Een geschil i.v.m. de transactie, wat nu? 

Probeer altijd eerst met de (ver)koper tot een oplossing te komen. 

Wanneer je er samen niet uitkomt kan je beroep doen op een medewerker van Koopjeskrant via de knop ‘Geschil starten’, deze kan je vinden onder het chatvenster. 

Let op: je kan als koper vóór de 14 dagen de hulp van een medewerker inroepen. 

De medewerker kan dan ook chatten in het gesprek dat je reeds had met de verkoper. 

De Koopjeskrant-medewerker zal beslissen of de verkoper óf de koper in zijn recht is. 

Wanneer de verkoper in zijn recht is zal het geld teruggestort worden naar de verkoper. 

Wanneer de koper in zijn recht is zal het geld teruggestort worden naar de koper. 

Meld oplichting steeds aan ons, aan de politie en aan het Meldpunt Internetoplichting.